آموزش سئو داخلی (On-Page) بهینهسازی محتوا مثل حرفهایها!
آموزش سئو داخلی چیست؟ برترین تکنیکهای on page seo
اطلاعات Name (نام کسبوکار)، Address (آدرس) و Phone (شماره تماس) را در قسمتهای مهم سایت (مانند فوتر، صفحه تماس با ما و صفحه اصلی) درج کنید. مطمئن شوید این اطلاعات با NAP موجود در دایرکتوریها (Directory) و Google My Business یکسان است. این اطلاعات میتوانند در صفحه تماس با ما، فوتر سایت یا بیانیههای خبری درج شوند. این نکته را تقریباً همه پذیرفتهاند که بزرگترین و ارزانترین و معتبرترین مسیر ورود به یک سایت موتورهای جستجو هستند. ساختار هدینگ ها (Heading Structure) استفاده صحیح از تگ های H1، H2، H3 و غیره برای تقسیم بندی محتوای صفحه.
این افزونه قادر خواهد بود تمامی صفحه های شما را مورد بررسی قرار دهد و آدرسی را در اختیار شما قرار دهد. از اصلی ترین مشکلاتی که تصاویر دارند، این است که موتورهای جستجو آن ها را به شکلی که ما انسان ها درک می کنیم، متوجه نمی شوند. دومین مسئله ای که تصاویر و موتورهای جستجو را درگیر می کند، اضافه شدن زمان، به سرعت بارگذاری صفحه سایت می باشد. یک تکنیک ساده؛ عنوان، توضیحات متا و متن محتوای خود را با عبارت کلیدی اصلی شروع کنید. سئو داخلی از آن دست مهارتهاییست که برای متخصص شدن در آن، میبایست منابع آموزشی دقیق و به روز در اختیار داشته باشید. تیم نوین سعی کرده است به روزترین و مفیدترین آموزشهایی که برای یادگیری سئو داخلی احتیاج دارید را در اختیار شما قرار دهد.
3) با طراحی ریسپانسیو صفحات، کاربران دستگاه های مختلف را از خود راضی نگه دارید. برا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید مقاله ” طراحی ریسپانسیو چیست؟” را مطالعه کنید. 7) از کلمات کلیدی که می خواهید بر اساس آنها در رتبه بندی قرار بگیرید برای لینک دهی خارجی استفاده نکنید. 6) برای لینک های داخلی خود از متن کوتاه، توصیفی و مرتبط با کلمه کلیدی استفاده کنید. 5) لینک دهی خارجی به رتبه صفحه کمک نمی کند ولی لینک دادن به صفحه های معتبر خارجی باعث جلب اعتماد کاربران شود.
زمانی که در حال خواندن فاکتورهای مربوط به سئو داخلی سایت در این مقاله هستید، قلم و کاغذی بردارید و با فاکتورهای ذیل، سایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اکثر فاکتورها را اجرا کرده باشید. بدنه و ساختمان سایت را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید که چگونه عمل میکند. هرچقدر که بستر تعامل با سایت بیشتر باشد، کاربران زمان بیشتری را در وبسایتتان سپری میکنند و درنتیجه باعث بهبود تجربه کاربری میشود به آن معنا که این تعامل تجربه بهتری برای کاربران و هم برای شما میآفریند. اگر در این زمینههای اشاره شده فعالیت بهینه ای داشته باشید، شاهد افزایش بازدید، بالا رفتن ترافیک و گستردهتر شدن کسب و کارتان در فضای مجازی خواهید بود. اگر کسب و کار کوچکی دارید که مختص به یک مکان و محل می باشد حتما از سئو محلی استفاده کنید. یعنی صفحاتی با کلمات کلیدی بر اساس منطقه و محل داشته باشید، بهینه سازی راه های ارتباطی مانند تماس و آدرس در بخش های مختلف سایت.
شما باید هم مخاطبین سایتتان و هم بر موتورهای جستجو تمرکز کنید. موتورهای جستجو صفحات را پویش کرده و در دیتابیسهایشان ایندکس میکنند تا بتوانند مرتبط ترین نتایج را به کاربرانشان نمایش دهند. تگ Alt به گوگل کمک میکند که بفهمد موضوع عکس و ارتباط آن با متن چیست. یادتان باشد که در Google Image رقابت در کلمات کلیدی کمتر است و شما میتوانید با بهینهسازی تصاویر خود به جایگاه های بهتری در جستجوی تصاویر گوگل برسید. (تگ Alt تصاویر در سیستم وردپرس با عنوان «متن جایگزین» دیده میشود).
صفحهای هم که مقصد لینک است، باید مطلبی مرتبط با موضوع محتوای شما داشته باشد. در گذشته انجام سئوی داخلی بسیار راحت بود و فقط به چند کار ساده مثل رعایت چگالی کلمات کلیدی محدود میشد؛ ولی حالا با پیشرفت رباتهای خزنده گوگل این کار بهمرور زمان، دشوار و دشوارتر شده است. سئو on page فاکتورهایی دارد که توجه به آنها سئوی سایت را بهبود میدهد. در آموزش سئو تکنیکال، میآموزید چگونه سایتتان را با استانداردهای گوگل هماهنگ کنید. محتوای این بخش به ۲ قسمت بهینهسازی نکات تکنیکال در یک صفحه و بهینهسازی نکات تکنیکال در کل سایت تقسیم میشود.
بنابراین تأخیر در بارگذاری سایت میتواند باعث از دست رفتن بازدیدکنندهها و کاهش نرخ تبدیل شود. اگر باورتان نمیشود بد نیست بدانید که طبق تحقیقاتی که شرکت آمازون انجام داده، هر ۱۰۰ میلیثانیه (0.1 ثانیه) تأخیر در بارگذاری سایت، ۱٪ از فروش کم میکند. این کار هم گوگل را برای ایندکس کردن مطلبتان بهتر راهنمایی میکند و هم کاربران به راحتی مطلبتان را میخوانند و درک میکنند. پیشنهاد ما بهروزرسانی محتواها، انتشار بلاگ پستهای جدید با توجه به گپ محتوایی و لینکسازی داخلی است. نرخ کلیک (CTR) یکی از فاکتورهای رنکینگ گوگل است و میتواند ترافیک بیشتری را وارد سایت شما کند.
مقاله بروزرسانی مطالب قدیمی سایت برای افزایش ورودی گوگل را بخوانید تا بیشتر با اهمیت این موضوع آشنا شوید. قطعا استفاده از این روش در مورد «فلسفه» و «تاریخ» نمیتواند نیازهای شما را برآورده کند مگر آن که هوشمندانه عمل کنید. ساختار URL یا آدرس صفحات سایت شما بخشی کمارزیابی شده از سئوی درون صفحهای است. URLها در تلفنهمراه و دسکتاپ بالاتر از عنوان نمایش داده میشوند. این یک تاکتیک قدیمی در سئوی داخلی است که هنوز هم به خوبی جواب میدهد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک بار در پاراگراف اول خود یا در 100 کلمه اول مقاله، از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.
از این رو، هر سایت و صفحات باید به گونه ای طراحی شوند که قابل نمایش به بهترین و درست ترین شکل ممکن در تمام این دستگاه ها باشند. لینک خروجی به سایت های معتبر و مهم و مرتبط بدهید آن هم به صورت فالو! بله لینک فالو به سایت معتبر بدهید و با اینکار ارتباطی بین خود و سایت های بزرگتر ایجاد می کنید. با اینکار گوگل حس میکند شما دارید یک مطلب مفید و با کیفیت می نویسید که از سایت های معتبر و بزرگ نقل قول کرده اید یا به عنوان منبع استفاده کرده اید. یعنی اولا به راحتی قابل اسکن باشد و کاربر بتواند سریع مطلبی که به دنبال آن است را در محتوای شما پیدا کند. طولانی بودن پاراگراف کاربر را از خواندن ادامه مطلب منصرف می کند.
اگر مخاطبان هدفتان در شبکههای اجتماعی ایرانی حضور و فعالیت دارند، روبیکا یکی از بهترین جاهایی است که برای آنها... شما که دنبال نمونه متن برای تبلیغ کانال روبیکای خود به این مقاله رسیدهاید، حتماً میدانید که بدون تبلیغات، کانالتان... بیدینگ دستی کار پیچیدهای است و به بررسی و بهروزرسانی لحظهای نیاز دارد تا بودجه کمپین هدر نرود. برای اینکه از سرچ کنسول به نفع خود استفاده کنید، پیشنهاد میکنیم حتماً مقالهٔ «گوگل سرچ کنسول چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟ (راهنمای کامل برای تازهکارها!)» را بخوانید. البته همیشه تعاریف در این جایگاه نمایش داده نمیشوند و ممکن است با لیستی از مراحل، نکات و ابزارها روبهرو شوید.
ایجاد نقشه سایت در واقع به قرار دادن آدرس تمامی صفحه های وب سایت گفته می شود و اطلاعات دقیقی را در مورد این صفحه ها در اختیار گوگل قرار خواهد داد. به صورت مستقیم نمی توان اطلاعات وب سایت خود را در اختیار گوگل قرار داد به همین علت باید به ساخت سایت مپ بپردازیم. فرض کنید که شما یک کاربر هستید و وارد لندینگ پیج یک سایت می شوید و هدف شما این است که با آن مجموعه آشنا شوید و در نهایت خرید خود را قطعی کنید. به صورت ناخودآگاه، اگر شما نظری در پست ها مشاهده نکنید، پروسه عدم اعتماد به صورت ناخودآگاه در ذهن شما نقش می گیرد. گری الیس نیز چنین و چند بار اعلام کرده است که نظراتی که در یک صفحه وجود دارند، در واقع نشان دهنده این هستند که کاربران به کسب و کاتان علاقه مند بوده و تعامل قابل قبولی بین شما و آن ها ایجاد شده است. اول از همه باید مطمئن شوید که وضعیت وب سایت شما در زمینه بهینه سازی برای تلفن های همراه به چه صورت است.
ساختار (URL Structure) URL ساختار URL باید ساده، کوتاه و قابل فهم باشد. استفاده از کلمات کلیدی در URL به موتور جستجو کمک می کند تا محتوای صفحه را بهتر تشخیص دهد. توضیحات متا (Meta Description) توضیحاتی کوتاه که در نتایج جستجو زیر عنوان ظاهر می شود. این توضیحات باید متقاعدکننده باشند و شامل کلمات کلیدی اصلی صفحه باشند. همانطور که از نظم و تمیزی خانهتان خوشحالی و افتخار میکنید، خدمات سئو داخلی نیز به شما این افتخار را میدهد تا وبسایتتان را برای بازدیدکنندگانتان به بهترین شکل ممکن آماده کنید.
به عبارتی داشتن وبسایتی امن به دریافت رتبههای بهتر کمک میکند بخصوص اگر صفحه سایت شما با یک سایت دیگر با کیفیت مشابه اما بدون گواهینامه SSL مقایسه شود. اگر سری به آمار کاربران اینترنتی زده باشید، میبینید که کاربران موبایلی چندین برابر سیستمیها هستند. گوگل این را در سال 2015 فهمید که استفاده از موبایل روز به روز بیشتر میشود، و کاربران با دستگاه موبایل به سایتها سر میزنند. بنابراین در سال 2016 اعلام کرد به سایتهای ریسپانسیو رتبههای بهتری اختصاص میدهد و به اصطلاح سیگنال موبایل فرندلی را تقویت کرد. میتواند نرخ پرش شما را کاهش دهد و کاربر را بیشتر در صفحه نگه دارد. این دو از اصلیترین معیارها در تعامل با کاربر هستند که در رتبه وبسایت شما تأثیر مستقیم میگذارند.
همچنین در صفحههای دوره MBA و توسعه فردی میتوانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید. معمولاً با توسعه و هوشمندتر شدن الگوریتمها، این روشها هم کارایی خود را از دست میدهند و فضا برای سئوکارهای کلاه سیاه، تنگتر میشود. اگر چنین نگاهی را باور نداشته باشیم، به احتمال زیاد SEO به یکی از شیوههای قدرتمند برای هزینه کردن بیفایدهی پول و منابع کسب و کار ما تبدیل خواهد شد. اما باید به خاطر داشته باشیم که توجه به اصول سئو اگر به شیوهای علمی و دقیق و تخصصی انجام شود، اتفاقاً راهکاری زمانبر، دشوار و گرانقیمت است. آنچه در پاسخ به این سوال مشخص میشود، بیشتر نشاندهندهی آگاهی کاربران از برندها است.
اما در بروزرسانی جدید گوگل عنوان ها بر اساس پیکسل طراحی شده اند که باید سعی کنید تا جای ممکن عنوان صفحه خود را کوتاه، مفید و جذاب قرار بدهید. مثلاً بهجای اینکه «تصاویر محیط کاری» را جستوجو کنید و اولین عکس گوگل را بگذارید، تصویر محیط کاری خودتان را بگذارید. Above the fold اولین بخشی که کاربر بدون اینکه اسکرول کند، میبیند. این بخش را تا جای ممکن سبک نگه دارید و سراغ تصاویر سنگین و خیلی بزرگ نروید. اگر برای لینکدادن پول گرفتهاید، حتماً لینک sponsored یا حداقل nofollow باشند. از طرفی، برای لینکهای بخش نظرات هم میتوانید از لینکهای UGC یا نوفالو استفاده کنید.
قطعا برای همه ما پیش آمده است که سوال ها و عباراتی طولانی را سرچ کنیم. شما می توانید دقیقا همین امر را به نقطه قوت وبلاگ تان تبدیل کنید و با استفاده از کلمات کلیدی طولانی بتوانید برای این گونه سرچ ها، یکی از بهترین نتایج ممکن باشید. یک محتوای مناسب زمانی کاربردی می شود که اطلاعات مربوط به موضوع را توضیح دهد و در عین منسجم بودن به زبان ساده و قابل فهم گفته شود. البته دقت داشته باشید که این مثالی که زدیم، تنها بخشی از روند تعامل سئو داخلی و خارجی سایتتان است. هنگام ساخت نقشه سایت بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که قوانین برای ایجاد نقشه سایت ها وجود دارد که با رعایت آن ها می توان صفحه های مهم خود را در اختیار گوکل قرار داد.
با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری میتوانید نقشه راههای مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید. شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم میتوانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید. در مجموعه درسهای SEO چیست در متمم میکوشیم مبانی کلی سئو، کاربردها و نکات کلیدی در آن را خدمت شما ارائه کنیم. بلکه نوعی نگرش به محیط وب و تولید محتوا و شکلی متفاوت از حضور در فضای آنلاین است. سئو یکی از زیرمجموعههای دیجیتال مارکتینگ است که اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، ناگزیر هستید برای یادگیری آن وقت بگذارید.
اگر در این زمینه اطمینان کامل ندارید، از ابزارهای آنلاینی استفاده کنید که به شما برای بررسی گرامر و اصلاح اشتباهات ساده کمک میکنند. متن را با سبکهای مختلف و مدلهای مختلف محتوا غنی کنید تا جذاب تر و سرگرم کننده تر شود. اما یکی دیگر از جنبههای این لینکها که باید به آن توجه داشت، انکرتکست (Anchor text) یا متن لینک است. به همین دلیل شما هم باید به هر تصویر آموزندهای در سایت خودتان یک متن جایگزین در بخش Alt تصاویر اضافه کنید. در ادامه مثالی از نقشه سایت که توسط پلاگین وردپرسی Yoast SEO تولید شده را مشاهده میکنید.
بنابراین با توجه به این کلمات محتوای سایت خود را تولید کنید یا آنها را بهبود ببخشید. اگر تحقیق کلمات کلیدی را درست انجام دهید، میتوانید امیدوار باشید که اولین آجر سئو داخلی را درست گذاشتهاید و دیوارتان قرار نیست تا ثریا کج ساخته شود. نرخ کلیک (CTR) یکی از فاکتورهای بهینهسازی سئو داخلی سایت است. وقتی کاربران یک کلمه کلیدی را در گوگل سرچ میکنند، با هزاران نتیجه روبهرو میشوند که به ترتیب مرتب شدهاند. این دسته از نظرات هستند که به بهبود بهینه سازی داخلی وب سایت شما کمک می کنند. به عنوان یکی از مهم ترین مراحل سئو داخلی می توانیم به لینک سازی داخلی سایت، اشاره کنیم.
درسهای مربوط به سئو در متمم با هدف تربیت متخصص سئو طراحی نشدهاند. اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید میکند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است. با شرکت در دوره سئو از سری دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس بر تمامی مباحث سئو مسلط شوید. گوگل از سال 2018، به تمام سایتهای HTTP، برچسب Not Secure یا ناامن زده است. بنابراین، اگر گواهینامه SSL ندارید، سریعاً برای فعال کردن آن، اقدام کنید.
برای اینکه بتونن توی رقابت موتورهای جستجو موفق بشن، یک متخصص لازم دارن که سایتشون رو صفر تا صد بهینهسازی کنه و به جایگاه بالا برسونه. طبق گفته های گوگل، تگهای عنوان همچنان نقش مهمی در بهبود رتبهبندی سایت شما دارند و بهینهسازی آنها ضروری است. روش استفاده از ابزار یکی از کارآمدترین و سریع ترین روش بررسی کلی سئو داخلی یک وب سایت است. تا به اینجا به اهمیت سئو داخلی پی بردیم و مشاهده کردیم که این نوع سئو یکی از پایه های اصلی یک وب سایت به حساب می آید. در واقع On Page زیرساخت لازم برای رشد و پیشرفت سایت را مهیا می کند. طبق گفته کارشناس کیفیت محتوای گوگل Matt Cutts محتوا پایه و اساس اعتبار و رشد هر سایت است.
اگر اولویت شما ماندن در رتبه های بالاتر است و نمی خواهید کیفیت محتوا و سایر المان های صفحه را فدای چیزهای دیگر کنید، سئو on page بهترین راه برای شروع است. با سئو داخلی هم تجربه کاربری را ارتقا می دهید و هم درک واضح تری از محتوای سایت خود به موتور جستجو ارائه می دهید. در مقاله جامع آموزش سئو داخلی بهتر است بدانید که توضیحات متا صفحه سایتتان باید مختصر، مفید و همراه با عبارات کلیدی باشد. اگر بخواهم عنوان و متا دیسکریپشن را از نظر اهمیت با هم مقایسه کنم، باید بگویم که زور عنوان به متا دیسکریپشن می چربد! هر دوی آن ها برای ربات گوگل مهم هستند اما عنوان سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل است که در دوره های آموزش سئو داخلی، تاکید بسیااااار زیادی بر بهینه سازی عنوان می شود.
تعداد لینک، باید متناسب با تعداد کلمات متن و درصد ارتباط معنایی مطلب جدید با مطالب قدیمی سایت باشد. در صورت استفاده از تعداد لینک بالا، گوگل فکر میکند که شما قصد گول زدن و فریب کاربر را دارید. به این صورت که شما میخواهید با گذاشتن لینکهای زیاد، او را از این صفحه، به صفحه دیگر منتقل کنید. برای جلوگیری از این کار، مطمئن شوید که لینک دهی به مطالب «مرتبط» انجام شده باشد. 5) استفاده Schema markup برای نشان دادن جنبه های خاصی از صفحه وبسایت در نتایج جستجو می تواند فاکتور مثبتی برای سئو داخلی باشد. 4) قرار دادن لینک های داخلی مناسب به خزنده موتور جستجو کمک می کند که سایت شما را راحت تر بخزد.
پیاده سازی درست استراتژی های سئو on page باعث می شود که سایت شما هم مطابق با اصول موتور جستجو باشد و هم این که به خوبی از عهده برآورده کردن نیازهای کاربران و جلب رضایت آنها بربیاید. اگر در لحاظ کردن فاکتورهای مربوط به سئو داخلی افراط یا تفریط نکنید، مطمئن باشید که به رتبه ای که لیاقتش را دارید، خواهید رسید. اسم فایل، متن alt، سایز و کیفیت تصویر از جمله فاکتورهایی هستند که باید در پروسه بهینه سازی تصاویر در نظر بگیرید. به عنوان مثال، استفاده از تصاویر زیاد با سایز بزرگ باعث افت سرعت صفحه سایت می شود و این تاثیر منفی به رتبه صفحه در موتور جستجو آسیب می رساند. حتی بررسی های انجام شده نشان می دهد سایت هایی که دارای لینک های خارجی به سایت معتبر هستند، رتبه بالاتری نسبت به سایت های بدون لینک خارجی دارند. البته کاربران میتوانند در نتایج جستجوی گوگل آن را مشاهده کنند.
مثلاً برای نشاندادن تخصص و تجربهٔ نویسنده، به پروفایل او در لینکدین لینک دهید. در مقابل،صفحهٔ اصلی بلاگ اهمیت چندانی ندارد؛ مگر اینکه صفحهٔ خاص طراحی کرده باشید که بخواهید از آن لید بگیرید. برای سنجش این پارامتر، میتوانید به سایت PageSpeed Insights بروید و با واردکردن آدرس سایت، نتیجه را ببینید. ابتدا قیمت را نشان دهید و برای غنیکردن صفحه، در ادامه به موارد مهم با کمک زیرعنوانهای مختلف بپردازید. برای مثال، اگر کاربر قیمت دلار را سرچ کند، دوست ندارد بخشهای طولانی دربارهٔ دلار چیست، تاریخچهٔ آن، چرا رایجترین ارز دنیاست و… بخواند؛ او صرفاً قیمت دلار در آن لحظه را نیاز دارد. بهتر است طبق آن چیزی که مخاطب نیاز دارد، ساختار را بچینید و موضوع را الکی کش ندهید.
هر چند همه صفحات برای دادههای ساخت یافته مناسب نیستند، اما اگر وبسایت شما حاوی برخی از اطلاعات ذکر شده است، این مکانیزم را پیاده سازی کنید. فرض کنید که یک وبلاگ در حوزه فیتنس دارید و کلمه کلیدی اصلی شما “تمرین برای عضلههای سینه” است. اگر صفحاتتان را بیش از حد لازم بهینه سازی کنید، ممکن است با این کار به رتبه خودتان آسیب بزنید. Google Images تا ۲۳ درصد از سهم بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد (بیشتر از سهم کل یوتیوب، بینگ، یاهو، فیسبوک و آمازون). البته این طور نیست که نباید از سایر کلمات کلیدی استفاده کنید و نمیتوانید با محتوای خودتان برای سایر کلمات کلیدی رتبه بگیرید. همانطور که اشاره شد در بیشتر موارد مکانیزم ایندکس گذاری با اولویت موبایل به وبسایتهایی که برای موبایل بهینه سازی شده باشند امتیاز بیشتری میدهد.
https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/