آموزش سئو تکنیکال
آموزش سئو تکنیکال جامع و رایگان
اگرچه بسیاری از اقدامات سئو فنی نیازمند دانش کدنویسی نیستند، اما داشتن اطلاعات پایه از HTML، CSS و جاوااسکریپت می تواند در شناسایی و حل مشکلات پیچیده بسیار کمک کننده باشد. بسیاری از ابزارهای سئو نیز وجود دارند که فرآیندهای فنی را آسان تر می کنند. نکات موثر در ساختار سایت عبارتند از، مدیریت فایل robots.txt، استفاده از بردکرامپ (breadcrumbs) و ایجاد نقشه سایت حرفهای. نکتهای که قابل توجه است این است که موتورهای جستجوی مختلف هر کدام یک تعدادی از تگها را پشتیبانی میکند. Language – اگر در سایتتان هست اشکالی ندارد ولی اگر نیست نیازی نیست اضافی کنید.
علاوه بر این، ما در دوره پایه سئو تمام اصول و مقدمات سئو را و اینکه گوگل چطور کار میکند، آموزش دادهایم که پیشنهاد میکنیم برای ایجاد دید کاملتر و همهجانبهتر، حتما در آن شرکت کنید. احتمالا خودتان میدانیدکه سرعت سایت تاثیر به شدت زیادی در سئو آن دارد. این یعنی اگر تمامی 200 فاکتور سئو را در سایت رعایت کرده باشید، اما کاربران نتوانند با سرعت مناسبی به وب سایتتان وارد شوند، گوگل رتبه خوبی در نتایج به شما نمیدهد. چرا؟ چون سرعت پایین باعث افزایش نارضایتی کاربران، خروج از سایت توسط آنها و در ادامه افزایش بانس ریت یا نرخ پرش خواهد شد. جاوا اسکریپت یک زبان برنامهنویسی است که در سئو تکنیکال اهمیت دارد.
در مقاله «اسکیما چیست» به طور کامل درباره این نشانهگذاری و نحوه پیادهسازی آن در سایت توضیح دادهایم. سرویس قوی و پایدار که برای نصب و راهاندازی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه شده است. مثلا صفحاتی مثل صفحه خرید که دارای دکمه های زبان js هستند، در صورت amp شدن قابلیت خود را از دست میدهند. این بخش را میتوانستم با نکته 11 مقاله ادغام کنم اما این کار را نکردم تا بتوانم در همین بخش به صورت مجزا در مورد صفحات 404 و ریدایرکت ها توضیح بدهم. امروزه به سبب شهرت و محبوبیتی که فعالیتهای سایتی و اینترنتی پیدا کردهاند، مدیریت پروژه سئو به یک مسئله حائز... در این مقاله قصد داریم که در مورد اینکه لینک سازی PBN چیست؟ بپردازیم و در مورد ساخت این لینکسازی...
به همین دلیل است که گوگل بهطور رسمی اعلام کرده است که وبسایتهایی که از گواهی SSL معتبر استفاده نمیکنند، با کاهش ترافیک روبرو میشوند. تگ های H یا heading یک سری تگ html هستند که در محتوای صفحات شما به کار برده میشوند. همه عنوان ها و سرتیترهایی که در یک سایت قرار دارند، به کمک تگ های h نوشته میشوند. امروز قصد دارم با نوشتن مقاله آموزش تکنیکال سئو به زبان ساده، این غول ترسناک را برای همه تازهکارها و افرادی که مدت کوتاهی است قدم در دنیای سئو گذاشته اند، تبدیل به یک عروسک خوشگل و کوچک کنم! در این مقاله شما با 0 تا 100 تکنیکال سئو و نحوه پیاده سازی آن در سایتتان آشنا میشوید. خوب حالا به این سؤال جواب میدهم که اصلاً سرعت سایت باید چقدر باشد؟ اگر بخواهم با انصاف باشم و عددی بگویم که نه سیخ بسوزد و نه کباب، بین 2 تا 7 ثانیه را پیشنهاد میدهم.
به عنوان مثال به هر دلیلی تصمیم میگیرید که یک صفحه سایت خود را ایندکس نکنید. با کمک robot.txt میتوانید این کار را انجام داده و تسلط بیشتری نسبت به رباتهای گوگل پیدا کنید. جهت بهبود وضعیت سایت خود از نظر تکنیکال ابزارهای بسیاری وجود دارند که میتوان از آنها استفاده نمود. بسیاری از آنها رایگان هستند و برای استفاده از برخی از آنها نیز باید هزینه ماهانه پرداخت کرد. در اینجا بهترین و کاربردی ترین ابزارهای مورد نیاز در تکنیکال سئو را معرفی میکنیم.
بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغدهنده» به شما این امکان را میدهد که کسبوکار خود را به دیگران معرفی کنید. اما در مورد خود فایل robot.txt به صورت پیشفرض وردپرس این فایل را برای وبسایت شما میسازد. اما پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر سراغ مقاله آن در وبلاگ نوین بروید و اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. تمام سعی من در نوشتن این مقاله این بود که بتوانم همه نکات را به زبان ساده توضیح بدهم اما مطمئنا بعضی از موارد برای برخی از مخاطبان هنوز به طور کامل قابل درک نیست. اگر تصور میکنید قسمتی از متن به صورت مفهومی توضیح داده نشده و سوالی در موردش دارید، سوال خودتان را در بخش نظرات مطرح کنید.
این پروتکل با استفاده از متود رمزنگاری SSL یک کانال امن بین کاربر و سایت ایجاد میکند. برای یادگیری رایگان گوگل سرچ کنسول میتوانید وارد صفحه آموزش گوگل سرچ کنسول شوید. این فایل در یک آدرس در سایت قرار میگیرد و سپس از طریق ابزار سرچ کنسول در گوگل ثبت میشود. اگر از وردپرس استفاده میکنید؛ شاید سادهترین راه برای افزایش سرعت سایت؛ استفاده از پلاگین معروف wp-rocket باشد. اگر یک صفحه سایت بیش از ۱ آدرس داشته باشد، یعنی از دو آدرس مختلف قابل دسترس باشد، دچار مشکل محتوای تکراری میشویم.
هنگام بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو باید به تمام بخشهای سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال توجه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. این فرایندها شامل بهینهسازی سرعت سایت، ساختار URL، موبایلفرندلی بودن سایت، بهینهسازی ایندکس و استفاده از دادههای ساختاری هستند. لاگ فایلها گزارشی از درخواستهای ارسال شده به سرور هستند و میتوانند اطلاعات ارزشمندی در مورد اینکه کدام صفحات توسط کراولرها خزیده میشوند و تعداد دفعات خزیدن آنها را ارائه میدهند. علاوه بر این، بررسی لاگ فایل میتواند به شناسایی مسائلی مانند خطاهای خزش، خطاهای سرور و مشکلات محتوای تکراری کمک کند. سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست؟ همانطور که در ابتدای صفحه راجع به این پرسش صحبت کردیم، سئو تکنیکال به معنای بهینه سازی یک وب سایت از جنبه فنی برای موتورهای جستجو است.
در حقیقت، سئوی درون صفحه یا سئو داخلی، متا تگ ها، تصاویر، لینک داخلی و موارد مشابه را پوشش میدهد. به اینها به عنوان عناصر صفحهای که برای کاربران قابل مشاهده است فکر کنید. از سوی دیگر، سئو تکنیکال به این موضوع میپردازد که چگونه گوگل سایت شما را برای رباتهای موتور جستجو قابل درک میکند و ایندکس سایت را بهبود میبخشد. همچنین در سئو تکنیکال به مواردی مانند سرعت سایت، دادههای ساختاریافته، متعارف سازی، نقشههای سایت XML، hreflang و موارد دیگر فکر کنید. گوگل و موتورهای جستجوی دیگر میخواهند که بهترین نتایج موجود را برای «کوئریها» (Query) یا جستجوهای کاربران ارائه کنند. بنابراین، رباتهای این موتورهای جستجو تلاش میکنند که وبسایتها را بر اساس معیارهای خاصی رتبهبندی کنند.
اگر از سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا استفاده میکنید تگ title از قسمت عنوان صفحه گرفته میشود. هر متنی که شما در قسمت عنوان صفحه بنویسید به صورت خودکار در تگ title قرار میگیرد. اگر سایت شما واکنشگرا طراحی شده باشد ولی این تگ را نداشته باشد در همه دستگاهها به یک حالت نمایش داده میشود که مطلوب نیست. کمتر کسی دانشی که با سعی و تلاش به دست آورده را به دیگران ارائه میدهد به همین دلیل برای آموزش تخصصی در هر حوزهای، نیازمند مراجعه به منابع خارجی هستیم. در پایان فراموش نکنید که برای عمیقشدن درحوزه تکنیکال نیازمند انجام پروژههای متعدد و مواجه شدن با چالشهای مختلف داریم. در طول اجرا حتما با سوالات جدیدی مواجه خواهید شد، میتوانید با عضویت در گروه اختصاصی تلگرام که برای پشتیبانی دوره در نظر گرفته شده پاسخ خود را مستقیما از مهندس امین اسماعیلی دریافت کنید.
این راهی برای توصیف محتوای شما به زبان موتورهای جستجو است که آن را به زبان خود میتوانند درک کنند. مورد بعدی در چک لیست سئو تکنیکال شما، بهینه سازی در ساختار URL وبسایت شما است. با ساختار URL اصولی و صحیح، گوگل درک بهتری میتواند نسبت به محتوای شما داشته باشد. این اصطلاح “تکنیکال” نامیده میشود زیرا هیچ ارتباطی با محتوای واقعی وبسایت و یا تبلیغ وب سایت ندارد. ساختار و معماری وبسایت باید منطقی باشد تا رباتهای موتورهای جستجو بتوانند راحت درمیان صفحات بخزند و ارتباط میان آنها را نیز درک کنند.
آموزشهای ما در این فصل به دو بخش Server Side و Client Side تقسیم میشود. بودجه خزش در واقع منابع و زمانیست که رباتهای گوگل برای خزش و ایندکس صفحات هر سایت اختصاص میدهند. این بودجه برای همه سایتها یکسان نبوده و براساس فاکتورهای متعددی مانند سابقه فعالیت، نرخ انتشار محتوا، تعداد صفحات، لینکسازی خارجی و … تعیین میشود. شما کاربران میتوانید از چک لیست سئو تکنیکال در این مقاله برای بررسی و رفع مشکلات فنی سایت خود استفاده کنید. از کدهای قالب گرفته تا تصاویر، ویدیوها و فایل کدهایی که در وب سایت شما قرار دارند.
اگر در این تگ از کلمه کلیدی استفاده نکنید گوگل به طور خودکار یک قسمت دیگر مقاله را که دارای کلمه کلیدی است بر میدارد. وقتی در گوگل مطلبی را جستجو میکنید نتایج برای شما به نمایش در میآیند. کد لینک از سه قسمت آدرس صفحه، Title لینک و متن لینک یا انکور تکست (Anchor Text) تشکیل میشود. شما در این دوره با ابزارهای Screming Frog و Page Speed Insight تا حدودی آشنا میشوید. مسلما معرفی تمام بخشهای این ابزارها در سرفصل این دوره نمیگنجد ولی مواردی که مربوط به این دوره میباشد به صورت عملی توضیح داده شده است. در بخش Server Side مفاهیم و تکنیکهایی که برای بهبود سرعت پاسخگویی سرور است را با هم بررسی کرده و تاثیر عواملی مانند CDN، DNS، SSL و ..
برای مطالعه، به مقاله افزایش سرعت سایت مراجعه کنید؛ دقت کنید که اغلب راهکارهای این مقاله به کمک افزونه ها وردپرسی قابل انجام است و نیازی نیست که بابتشان نگران باشید. بهینه سازی نقشه سایت بسیار ساده است، فقط صفحات مهم وب سایت خود را در نقشه سایت خود وارد کنید. در اکثر موارد این صفحات پست ها و دسته بندی های شما در سایت مپ قرار دارند. Robots.txt یک پرونده متنی است که در فایل روت اصلی سرور وبسایت شما قرار دارد و به موتورهای جستجو دستور میدهد که در کدام صفحه از وبسایت شما میتوانند خزش کنند و کدام صفحات را ایندکس کنند. همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، هیچ مرز مشخصی بین سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی وجود ندارد، زیرا همه آنها باید برای یک وبسایت کاملاً بهینه سازی شوند.
مشکلاتی مانند لینکهای شکسته، محتوای تکراری، و خطاهای سرور میتوانند به تجربه کاربری و رتبهبندی سایت آسیب برسانند. همچنین، با پیادهسازی پروتکل HTTPS و استفاده از گواهینامه SSL، میتوانید امنیت سایت خود را افزایش دهید و اعتماد کاربران را جلب کنید. امنیت بهتر نیز میتواند به بهبود رتبهبندی سایت کمک کند، زیرا موتورهای جستجو به سایتهای ایمن اهمیت بیشتری میدهند. سایتهایی که با موفقیت برای SEO فنی بهینه شدهاند، تجربه کاربری دلپذیری را با زمان بارگذاری سریع و لینکهای قابل اعتماد و حاصل از یک آموزش سئو خارجی اصولی را ارائه میدهند. ضمن ارائه خدمات سئو، طراحی سایت فروشگاهی و خدمات طراحی سایت، شما را در زمینه سئو تکنیکال و اصول آن راهنمایی میکند.
زیرا موتورهای جستجو بیشتر از کاربران این صفحات را می بینند و رتبه سایتی که دارای لینک های خراب و شکسته باشد را به شدت پایین می آورند. یکی از بخشهای مهم سئو تکنیکال استفاده از structured data ها یا دادههای ساختاریافته است. دادههای ساختار یافته به کدهایی گفته میشود که شما در قالب وبسایت خود قرار می دهید تا موتورهای جستجو بخشهای مختلف سایت شما بهتر درک کنند. به این نکته هم توجه داشته باشید که هر برنامهای برای افزایش سرعت سایت دارید، باید وبسایت را براساس استانداردهای Core Web Vitals گوگل بهینه کنید. اگر این کار را نکنید، هر اقدام دیگری برای بهینهکردن سرعت سایت ناکافی است و سئو تکنیکال وبسایت قطعا آسیب میبیند. در این بخش به معرفی چک لیست سئو تکنیکال و عناصر مهم آن خواهیم پرداخت.
اما چطور آن را فعال کنیم؟ این موضوع در مقاله آموزش ساخت سایت مپ توضیح داده شد اما به عنوان یک راهکار ساده میتوانید افزونه یوآست سئو یا افزونه رنک مث سئو را روی سایت خودتان نصب کنید. این دو افزونه به صورت خودکار سایت مپ را ساخته، آن را بارگذاری کرده و بروزرسانی میکنند. بعد از نصب یکی از اینها، به آدرس example/sitemap.xml بروید (به جای example آدرس سایتتان را قرار دهید) و مطمئن شوید که سایت مپ بارگذاری شده باشد. قبلا در یک مقاله 6 هزار کلمه ای 32 راهکار برای افزایش سرعت سایت را به شما معرفی کرده و آموزش دادم. پیشنهاد میکنم برای بهینه سازی سرعت، وسواس به خرج ندهید و در این ابتدای کار، راهکارهایی که انجامش برایتان آسان است را پیاده سازی کنید.
در حالی که کمتر از آن استفاده میشود، یکی از تاثیرگذارترین پیاده سازیهایی است که میتوانید برای وب سایت خود انجام دهید. به بیان ساده، کدی است که به موتورهای جستجو در نمایش اطلاعات مرتبط کمک میکند. خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغدهنده» به کاربران ارائه میشود. فرض کنید برای توسعه استراتژیهای بازاریابی دیجیتال کسبوکار خود مطلبی را منتشر کردهاید. کاپریلا با تبلیغات هدفمند بر اساس کلیدواژه، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با مطلب را به کاربران نمایش میدهد. در صورت استفاده از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع نوشته و با حجم و اندازه کم را مانند تصویر زیر درون متن مشاهده خواهیم کرد.
سئو تکنیکال شامل اقداماتی است که به بهینهسازی جنبههای فنی و ساختاری سایت میپردازد تا به موتورهای جستجو کمک کند که سایت شما را بهتر شناسایی، ایندکس و رتبهبندی کنند. سایتی که با فرمت AMP ساخته شود، عملکرد و سرعت بهتری دارد و در نمایش نتایج منعطفتر عمل میکند. از سال 2016، گوگل به تمام صفحاتی که از فرمت AMP استفاده میکنند اعتبار بیشتری میدهد. بنابراین، استفاده از آن میتواند در رتبهبندی شما در موتورهای جستجو به شدت تاثیرگذار باشد. به همین دلیل هم هست که AMP یکی از مواردی است که در سئوی تکنیکال به آن پرداخته میشود. درباره اهمیت این مسأله بارها صحبت شد و گفتیم که هدف اصلی سئوی تکنیکال همین رباتهای خزنده هستند که سایتها را میخوانند و محتوای آنها را بررسی میکنند.
هنگامی که صفحات AMP را برای وب سایت خود ایجاد میکنید، از طریق حافظه کش مخصوص گوگل که سریعتر (تقریبا فوراً) از صفحات سازگار با موبایل اجرا میشود، در اختیار کاربران قرار میگیرد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که میزان سازگاری با نسخه موبایل وب سایت خود را با استفاده از این ابزار از گوگل بررسی کنید. در دوره بهینه سازی و آموزش افزایش سرعت وبسایت به صورت کامل یاد میگیرید که چطور تمامی مشکلات سرعت وبسایت خود را حل کنید. پروتکل HTTPS یک سیگنال رتبه بندی شناخته شده است و یک روش اضافی برای برقراری اعتماد با کاربران است. موتورهای جستجو میتوانند در هنگام خزیدن یک وبسایت از نقشه سایت XML به عنوان راهنما استفاده کنند.
زمانی که محتوا ایندکس شد، برای رتبهبندی در «صفحه نتایج موتور جستجو» (SERP) آماده میشود. در ادامه، معیارهایی را معرفی میکنیم که به ایندکس شدن صفحات وب کمک میکنند. به طور معمول در مبحث بهینهسازی وبسایت و سئو به روشهایی مانند توجه به تحقیق کلمات کلیدی سئو، نوشتن توضیحات متا و بکلینک اشاره میشود. تمام این تکنیکها برای بهبود رتبه سایت مهم است، اما نباید فقط به آنها تکیه کرد. روشهای دیگری در سئو نیز وجود دارد که در بخشهای سئو داخلی و سئو خارجی دستهبندی نمیشوند.
برای اینکه رمزگذاری اطلاعاتی انجام شود، سایت باید گواهی SSL داشته باشد که نشانهاش تغییر آدرس سایت از http به https است و علامت قفلی که کنار سایتها دیده میشود. از سال 2014، داشتن گواهی SSL عاملی برای بهبود رتبهبندی سایت شد و درنتیجه یکی از عواملی که در سئو تکنیکال حتما بررسی میشود، داشتن همین گواهی است. هنگامی که یک سایت راه اندازی می شود، هدف این است که ارزشی به کاربران ارائه شود. بنابراین فرقی نمی کند که چه سایتی دارد، در هر صورت هدف از راه اندازی آن این است که ارزشی ارائه کنید. حال اگر کاربری وارد سایت شما شود اما نتواند به خوبی با سایت تعامل برقرار کند، در این صورت نمی تواند به هدفش برسد. برای مثال فرض کنید کاربر قصد خواندن یک مقاله را دارد که در بلاگ سایت شما موجود است.
در اصل صفحات 404 صفحاتی هستند که محتوای آن به طور کامل حذف شده است. در اصل این فایل به شما کمک میکند نسبت به رفتار خزندهها در مورد وبسایتتان، کمی کنترل داشته باشید. مثلاً میتوانید به کمک فایل robot از آنها درخواست کنید که صفحاتی مثل صفحه پرداخت و... گواهی SSL که یکی از راهکارهای مهم در سئو تکنیکال است، از این موضوع جلوگیری میکند. توضیح خیلی سادهاش میشود اینکه گواهی SSL باعث میشود تمامی اطلاعات بهصورت رمزگذاری شده بین سرور و مرورگر کاربر ردوبدل شود. فاکتورهای مهمی در سئو تکنیکال وجود دارد که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.
همچنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آنها را میتوانید در فروشگاه متمم ببینید. شما میتوانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید. شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم میتوانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید. در مجموعه درسهای SEO چیست در متمم میکوشیم مبانی کلی سئو، کاربردها و نکات کلیدی در آن را خدمت شما ارائه کنیم.
در بعضی مواقع میتوانید کلمات کلیدی که قصد دارید در آن رتبه بهتری کسب کنید را در فوتر یا بخش پایین وبسایت خود آن را قرار دهید. این آدرس کاملا کوتاه، مفید و برای موتورهای جستجوگر بسیار هدفمند است. از زمانی که وجود نقص امنیتی در سایت ها باعث هک شدن آنها و لو رفتن بسیاری از اطلاعات کاربران شد، گوگل برای رفع این نقص به فکر چاره ای افتاد. از سال ۲۰۱۷ به بعد گوگل تمام سایت هایی که از رمزگذاری برای انتقال اطلاعات استفاده می کردند را ملزم کرد که از گواهی SSL استفاده کنند تا امنیت سایت ها بالا برود و از سرقت اطلاعات جلوگیری شود. برای اینکه مطمئن شوید صفحات شما برای ایندکس شدن در دسترس خزنده های گوگل قرار دارند بهتر است این فایل را بررسی کنید. در این مقاله با من همراه باشید تا مفهوم سئو تکنیکال و مهمترین اقدامات آن را با هم بررسی کنیم.
زمانی که شما صفحه ای از سایت را باز می کنید مجموعه ای از محتواهای متنی و بصری را می بینید اما خزنده های گوگل متن و عکس را نمیفهمند. کدهای HTML کمک میکنند تا صفحات سایت خود را برای رباتها قابل فهم کنید. با استفاده از این کدهاست که ربات ها می فهمند که در هر صفحه چه چیزی وجود دارد. وقتی این کدها را بهینه کنید قطعا ربات ها بهتر مفهوم صفحات شما را درک می کنند و آنها را راحت تر ایندکس می کنند. علاوهبر آن، نوع وبسایت، حجم و تنوع محتواهای آن و ترافیک وبسایت از عواملی محسوب میشوند که درنظرگرفتنشان برای انتخاب اقدامات لازم برای بهبود سرعت ضروری و اثرگذار است. اقدامات لازم برای افزایش سرعت سایتهای وردپرسی درکل با اقداماتی که باید برای افزایش سرعت وبسایتهای وردپرسی با ترافیک بالا انجام شود، کمی متفاوت است.
هر کدام از انواع سئو (تکنیکال، درون صفحه و خارج از صفحه) در بهبود رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو نقش اساسی دارند و باید به طور جامع و هماهنگ اجرا شوند. سئو تکنیکال یک بخش حیاتی و مقدماتی از استراتژی کلی سئو است که نباید نادیده گرفته شود. موتورهای جستجو از الگوریتمهای پیچیدهای برای ارزیابی و رتبهبندی سایتها استفاده میکنند. سئو تکنیکال به موتورهای جستجو کمک میکند تا سایت شما را بهتر ایندکس کنند و محتوای آن را به درستی بفهمند. با بهینهسازی تکنیکال سایت، موتورهای جستجو میتوانند صفحات سایت شما را سریعتر و موثرتر پیدا و ایندکس کنند، که به بهبود رتبهبندی در نتایج جستجو منجر میشود. هدف در تکنیکال سئو این است که وبسایت ویژگیهایی داشته باشد که دسترسی و ورود رباتهای موتورهای جستجو به صفحات و فرآیند بررسی و ایندکسکردن را سریع و راحت کند.
برای جذب ترافیک ارگانیک و تبدیل آن ترافیک به مشتری باید سئو فنی را پیاده سازی کنید. «نرخ کلیک» (Click-Through Rate | CTR) به رفتار کاربران بستگی دارد، اما با افزایش قابلیت کلیک، شما نیز میتوانید در افزایش نرخ کلیک در صفحات نتایج موتورهای جستجو نقش داشته باشید. برای مثال، نوشتن توضیحات متا و عنوان صفحه به افزایش نرخ کلیک کمک میکند. توجه به بعضی از معیارهای فنی نیز میتواند در افزایش نرخ کلیک نقش داشته باشد. همانطور که قبلاً هم گفتیم، افزایش سرعت وبسایت، یکی از مهمترین نکات سئو تکنیکال است که حتماً باید به آن دقت کنید. علاوه بر اینکه سرعت وبسایت از جمله مواردی است که گوگل به آن اهمیت زیادی میدهد، تجربهی کاربری مناسبی را هم به مشتریانتان میدهد.
داستان اینجاست که گوگل و سایر موتورهای جستجو در تلاش هستند تا برای هر عبارت جستجو شده، بهترین نتایج را به کاربران خود ارائه دهند. به همین دلیل رباتهای موتور جستجویی مانند گوگل، هر سایت را بر اساس عوامل و معیارهای مختلف میسنجد. تعدادی از این معیارها بر اساس تجربه کاربر هستند، مثل اینکه سرعت بارگزاری صفحه چقدر است. سئو تکنیکال همانطور که از اسمش هم قابل حدس است، یک سری فعالیت فنی مربوط به سایت است که از نظر موتورهای جستجو قابل اهمیت هستند. فعالیت هایی که باعث افزایش سرعت سایت، فهم بهتر محتوای سایت توسط ربات های موتور جستجو و… میشود.
سئو تکنیکال به بهینهسازی سرعت بارگذاری سایت کمک میکند، که این امر نه تنها تجربه کاربری را بهبود میبخشد بلکه رتبهبندی شما را نیز تقویت میکند. در دنیای رقابتی دیجیتال امروزی، بهینهسازی موتور جستجو (SEO) یکی از کلیدیترین عوامل برای موفقیت وبسایتها و کسبوکارهای آنلاین است. در حالی که سئو شامل جنبههای مختلفی از جمله تحقیق کلمات کلیدی و بهینهسازی محتوا میشود، یکی از بخشهای حیاتی و کمتر مورد توجه، سئو تکنیکال است. آموزش سئو تکنیکال به شما کمک میکند تا مشکلات فنی سایت خود را شناسایی و برطرف کنید و در نتیجه، رتبه وبسایت خود را در نتایج جستجوی موتورهای جستجو بهبود دهید. در این مقاله، به بررسی جامع آموزش سئو تکنیکال خواهیم پرداخت و نکات کلیدی برای بهینهسازی فنی وبسایت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
برای استفاده از ssl رایگان سایت، از مقالات سطح وب کمک بگیرید یا به پشتیبانی شرکت هاستینگ خودتان مراجعه کنید. این هم از آن دسته مواردی است که باید به آن توجه ویژهای داشته باشید. لازم نیست بگوییم که چه میزان از کاربران از موبایل وارد سایتهای گوناگون میشوند و اگر با سایتی ریسپانسیو و مناسب موبایل، رو به رو نشوند، کلاهشان هم بیوفتد سمت سایت شما نمیآیند. اما ارتباط این بحث با سئو تکنیکال چیست؟ شما باید تمام تلاش خود را به کار ببندید تا محتوایی که تولید میکنید، به چشم گوگل بیاید. برای این کار یک راه حل فوق العاده در سئو تکنیکال وجود دارد و آن هم استراکچر دیتا است. حتماً می دانید که این گوگل، انواع و اقسام الگوریتمها را به کار گرفته است تا کیفیت محتوایی سایت شما را بررسی کند.
این ابزارها بسته به نیاز و بودجه، می توانند در تحلیل و بهینه سازی فنی سایت شما مؤثر باشند. استفاده ترکیبی از این ابزارها بهترین نتیجه را برای سئو تکنیکال فراهم می کند. البته باز هم تکرار میکنیم که این موضوع به شرایط فعلی سایت نیز بستگی فراوانی دارد. خطاهای سرور همچنین میتواند بر تجربه کاربر تأثیر منفی بگذارد، زیرا بازدیدکنندگان ممکن است با لینکهای شکسته یا صفحاتی روبرو شوند که به درستی لود نمی شوند. حتما به طور منظم خطاهای سرور سایت خود را بررسی کرده و به سرعت آنها را برطرف کنید که شامل رفع هرگونه مشکل در هاست وبسایت یا راهاندازی سرور است. به جذابترین و کاربردیترین مبحث در سئو تکنیکال خوش آمدید؛ بهبود سرعت و تجربه کاربری.
چرا که هدف موتورهای جستجو تنها این نیست که کاربر را به محتوای موردنظر برساند، بلکه هدفشان این است که امنیت و راحتی کاربر هم به بهترین شکل ممکن تامین شود. همین مسئله باعث شده تا امنیت برای گوگل و سایر موتورهای جستجو هم اهمیت زیادی پیدا کند. شما باید خط به خط کدهای این فایل را بررسی کنید تا ایرادی وجود نداشته باشد! در نهایت با بررسی این فایل متوجه می شوند که دسترسی ربات های گوگل به آن بسته است و همین مسئله باعث شده تا سایت موردنظر نتواند رتبه خوبی کسب کند. اگر نمی خواهید با چنین مشکلی مواجه شوید، حتماً به این فایل توجه و آن را بهینه سازی کنید.
شاید کاربری که به سایت شما مراجعه میکند متوجه این تفاوت باشد، اما برای رباتها این صفحاتی یکسان هستند که صرفا url متفاوتی دارند و همه ما میدانیم که نظر گوگل درباره محتوای تکراری خیلی مثبت نیست. دادههای ساختاری، محتویات صفحه را مشخص میکنند و کاربری اطلاعات را به مخاطب نشان میدهند. وقتی با استفاده از اسکیما، دادههای ساختاریافتهای را به موتور جستجو میدهید، موتور جستجو متوجه هدف صفحه میشود و میتواند آن را به شکلی کاربردیتر در اختیار کاربر قرار دهد. در نتیجه، نتایج غنیشده یا rich results شکل میگیرند که تصویر آن را مشاهده میکنید. 2 سال پیش یکی از دوستانم تصمیم گرفت فروشگاه فیزیکیاش را جمع کند و وارد دنیای کسبوکار آنلاین شود.
باید یک تگ کنونیکال برای هر یک از صفحات مشابه تنظیم کنید و از این طریق نسخه اصلی محتوای خود را به گوگل معرفی کنید تا از سردرگمی ربات ها در انتخاب محتوای اصلی جلوگیری کنید. اسکیماها هم مجموعهای از دادههای ساختاریافته هستند که انواع مختلفی دارند و در قسمت های متفاوتی به کار می روند. معمولاً بخشی از structured dataها توسط افزونههای سئو به وبسایت شما اضافه میشوند و برخی دیگر باید توسط یک برنامهنویس یا متخصص سئو در سایت شما قرار داده شوند. در تصویر زیر برچسب موضوع یا دسته سئو تکنیکال را میبینید که در پایان یکی از محتواهای مربوط به این دسته گذاشته شده است. تصویر دوم نیز صفحهی این برچسب را نشان میدهد که همهی محتواهای موجود در بلاگ آمانج که این برچسب را دارند، در آن جمعآوری شده است. ابزاری رایگان از گوگل که برای نظارت بر عملکرد سایت در موتور جستجو طراحی شده است.
حذف این صفحات یک راه عالی دیگر برای بهبود سئوی فنی یا سئو تکنیکال سایت شما است. محتملترین دلیل 404ها و لینکهای شکسته این است که شما صفحهای داشتید که در ابتدا در یک URL خاص زندگی میکرد، اما URL را تغییر دادید یا به صفحه نیاز نداشتید، بنابراین آن را حذف کردید. هنگامی که هر یک از این موارد رخ میدهد، مطمئن شوید که یک تغییر مسیر 301 را تنظیم کنید تا به کاربران خود اجازه دهید به صفحات جدید ارسال شوند. وقتی صفحهای خراب میشود، رباتهای اسکن کننده مانند عنکبوتها و خزندههای موتور جستجو نمیتوانند با موفقیت در سایت شما حرکت کنند. اطمینان از اینکه وب سایت شما عاری از کد 404 و لینکهای شکسته است میتواند تجربه کاربر را بهبود بخشد و رتبه نتایج جستجو را در راستای تکنیکال سئو بهبود بخشد. رباتهای موتورهای جستجو پس از کراول کردن وبسایتها، صفحات آنها را بر اساس موضوع و ارتباط محتوا با موضوع ایندکس میکنند.
در طول اجرای این پروژه با چالشهای مختلفی روبرو میشویم که احتمال تکرار آن در پروژه یا سایت شما نیز بسیار زیاد است. پس از شناخت آناتومی آدرس هر صفحه نوبت به معماری و ساختار درختی کل سایت میرسد. معماری آدرس صفحات یک سایت نقش مهمی در درک ارتباط معنایی و ارزش هرکدام توسط گوگل دارد. در این بخش ابتدا سه مدل معماری رایج شامل Flat، Hierarchy و Holarchy را معرفی کرده و معایب و مزایای هرکدام را بررسی میکنیم. روشهای مختلفی برای کدنویسی سایت و نمایش محتوا به کاربر و گوگل وجود دارد. در این کارگاه 14 ساعته می آموزیم چه استانداردهایی را باید هنگام کدنویسی سایت در نظر بگیریم.
این لینک