لاستیک سازی

تایر یک محفظه لاستیکی انعطاف پذیر و محکم است که به لبه چرخ وصل شده است. لاستیک ها یک سطح گیرنده را برای کشش فراهم می کنند و به عنوان کوسن چرخ های یک وسیله نقلیه متحرک استفاده می شوند. لاستیک در اتومبیل ها ، کامیون ها ، اتوبوس ها ، وسایل فرود هواپیما ، تراکتورها و سایر تجهیزات مزرعه ، وسایل نقلیه صنعتی مانند لیفتراک و وسایل نقلیه معمولی مانند کالسکه های کودک ، چرخ دستی های خرید ، صندلی های چرخ ، دوچرخه و موتور سیکلت یافت می شود.

لاستیک برای اکثر وسایل نقلیه پنوماتیک است. هوا تحت فشار در داخل تایر نگه داشته می شود. تا همین اواخر ، لاستیک های پنوماتیک دارای یک لوله داخلی برای حفظ فشار هوا بودند ، اما اکنون لاستیک های پنوماتیک برای ایجاد مهر و موم فشار با لبه چرخ طراحی شده اند.

رابرت تامسون مخترع اسکاتلندی در سال 1845 تایرهای پنوماتیک را با لوله داخلی توسعه داد ، اما طراحی وی از زمان خود جلوتر بود و مورد توجه کمی قرار گرفت. تایر پنوماتیک در دهه 1880 توسط اسکاتلندی دیگر ، جان بوید دانلوپ ، دوباره اختراع شد و بلافاصله با دوچرخه سواران محبوب شد.

لاستیک طبیعی اصلی ترین ماده اولیه تولید لاستیک است ، اگرچه از لاستیک مصنوعی نیز استفاده می شود. به منظور ایجاد ویژگی های مناسب از مقاومت ، مقاومت و مقاومت در برابر سایش ، لاستیک باید با انواع مواد شیمیایی درمان شود و سپس گرم شود. مخترع آمریکایی چارلز گودیر فرایند تقویت لاستیک ، معروف به آتشفشان یا پخت ، را به طور تصادفی در سال 1839 کشف کرد. وی از سال 1830 به آزمایش لاستیک پرداخت اما نتوانسته است یک فرآیند مناسب برای پخت را ایجاد کند. در طی آزمایش با مخلوطی از لاستیک هند و گوگرد ، گودیر این مخلوط را روی اجاق گاز داغ ریخت. یک واکنش شیمیایی رخ داد و به جای ذوب شدن ، مخلوط لاستیک و گوگرد یک توده سخت تشکیل داد. او آزمایشات خود را ادامه داد تا اینکه بتواند ورق های مداوم لاستیک را درمان کند.

امروزه کارخانه های بزرگ و کارآمد با کارمندان ماهر بیش از 250 میلیون لاستیک جدید در سال تولید می کنند. اگرچه اتوماسیون بسیاری از مراحل مراحل تولید را راهنمایی می کند ، کارگران ماهر هنوز هم نیاز به جمع آوری اجزای یک تایر دارند.

مواد خام
لاستیک اصلی ترین ماده اولیه است که در ساخت لاستیک استفاده می شود و از لاستیک طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. لاستیک طبیعی به عنوان یک مایع شیری در پوست درخت لاستیک ، Hevea Brasiliensis یافت می شود. برای تولید لاستیک خام مورد استفاده در ساخت تایر ، لاتکس مایع با اسیدهای مخلوط شده و باعث جامد شدن لاستیک می شود. پرس ها آب اضافی را بیرون می آورند و لاستیک را درون صفحات تشکیل می دهند و سپس این ورق ها را در دودهای بلند دودی خشک می کنند ، داخل بشکه های عظیم فشار می یابند و برای کارخانه های تایر در سراسر جهان حمل می شوند. لاستیک مصنوعی از پلیمرهای موجود در روغن خام تولید می شود.

شرکت لاستیک سازی خوزستان
ماده اصلی دیگر لاستیک تایر ، کربن سیاه است. کربن سیاه یک پودر نرم و نرم است که هنگام سوختن نفت خام یا گاز طبیعی با مقدار محدودی اکسیژن ایجاد می شود و باعث احتراق ناقص و ایجاد مقدار زیادی دوده ریز می شود. آنقدر سیاه کربن برای تولید لاستیک مورد نیاز است که اتومبیل های ریلی آن را حمل می کنند و سیلوهای عظیم کربن را در کارخانه تایر سیاه تا کارخانه لاستیک ذخیره می کنند.

از گوگرد و سایر مواد شیمیایی نیز در لاستیک استفاده می شود. مواد شیمیایی خاص ، هنگامی که با لاستیک مخلوط شده و سپس گرم می شوند ، ویژگی های تایر خاصی مانند اصطکاک زیاد (اما مسافت پیموده شده کم) را برای تایرهای مسابقه ای یا مسافت پیموده شده بالا (اما اصطکاک کمتر) برای تایر ماشین مسافربری تولید می کنند. بعضی از مواد شیمیایی لاستیک را در هنگام شکل دادن به لاستیک انعطاف پذیر نگه می دارند ، در حالی که سایر مواد شیمیایی از لاستیک در برابر اشعه ماوراء بنفش در آفتاب محافظت می کنند.

طرح
از ویژگی های اصلی تایر ماشین مسافری می توان به آج ، بدنه با دیوارهای جانبی و مهره ها اشاره کرد. آج الگوی مطرح شده در تماس با جاده است. بدن از آج پشتیبانی می کند و به تایر شکل خاص خود را می دهد. مهره ها از دسته های لاستیکی و سیم فلزی هستند که تایر را روی چرخ نگه می دارند.

اکنون سیستم های رایانه ای نقش عمده ای در طراحی تایرها دارند. نرم افزار تجزیه و تحلیل پیچیده که بر اساس داده های آزمایشی انجام می شود ، به مهندسان تایر اجازه می دهد عملکرد طراحی آج و سایر پارامترهای طراحی را شبیه سازی کنند. این نرم افزار یک تصویر رنگی سه بعدی از طراحی تایر احتمالی ایجاد می کند و تأثیر فشارهای مختلف در طراحی تایر پیشنهادی را محاسبه می کند. شبیه سازی های رایانه ای برای تولید کنندگان تایر موجب صرفه جویی در هزینه می شود زیرا بسیاری از محدودیت های طراحی را می توان قبل از اینکه یک لاستیک از نوع پروتو در واقع مونتاژ و آزمایش شود کشف کرد.

علاوه بر تست های طراحی آج و ساخت بدنه لاستیک ، کامپیوترها می توانند اثرات انواع مختلفی از ترکیبات لاستیکی را شبیه سازی کنند. در یک تایر اتومبیل مسافری مدرن ، ممکن است بیست نوع انواع مختلف لاستیک در قسمت های مختلف تایر استفاده شود. ممکن است یک ترکیب لاستیکی برای رعایت خوب در هوای سرد در آج استفاده شود. ترکیب دیگری برای افزایش استحکام در پیاده روهای تایر استفاده می شود.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>